söndag 20 februari 2011

Dag 7 (sista dagen) av utmaningen!

Profeten Muhammad (salla Allahu ´aleyhi wa sallam) sa: "Vid Honom som håller min själ i Sin Hand, ni kommer inte in i Paradiset förän ni har eeman (tro), och ni kommer inte få eeman förrän ni älskar varandra. Ska jag inte berätta för er något som om ni gör det kommer ni att älska varandra? Sprid hälsningen Salaam (fred) bland er." [Muslim]
Idag är det söndag och det är som sagt sista dagen för utmaningen, fortsätt att göra så mycket gott ni kan mina syskon. Ett leende eller en hälsning kan göra en människas dag. Den här utmaningen är först och främst riktad mot mig men jag hoppas att det har funnits någon som har gjort det med mig.

Jag är seriöst jätte trött på det här samhället, folk hälsar inte på busschauffören när de stiger på bussen, eller ler mot kvinnan i kassan. Säger man hej till någon som går förbi så är du konstig, assså whaaaaatt?!?!! Sen när var ett hej något fel eller udda? Det är inte OK att vi lever i ett samhälle där människor är kalla, arga och stressade. Det finns folk som är hemlösa och man går bara förbi de som om de inte var värda något alls, men de är också människor som faktiskt hade ett liv innan. Något gick snett och de hamnade på gatan, varför ska vi då känna oss överlägsna de?

Så för vad det är värt, gör gott, sprid hälsningar bland er och le mot andra. Visst kan man vara på världens sämsta humör och man vill bara skrika och typ strypa någon ibland - men det är bara en känsla du kommer ha kvar i en timma eller två, väljer du att vara negativ bland andra så kommer de också att ta upp det. Och de kommer att skicka runt den negativa känslan till andra tills det blir en ond cirkel. Hellre att man gör det till en god cirkel. Så tänk, tänk innan du gör något. 


Må Allah belöna er. 

1 kommentar: