tisdag 22 februari 2011

Får man lov att skjuta upp bönerna (baserat på att man fortfarande ber dem i tid)?

Fråga:
Är det en synd om en kvinna som ber hemma skjuter upp Dhohr (lunchbönen) tills dess att det bara återstår en halvtimme eller en kvart till böneutropet för ’Asr(eftermiddagsbönen), eller om hon ber ’Asr en halvtimme eller en kvart innan böneutropet för Maghrib(solnedgångsbönen), eller om hon ber ’Ishâ´ (nattbönen) en halvtimme före böneutropet för Fadjr(morgonbönen)? Om svaret är att det inte är tillåtet, så undrar jag hur länge man då är tillåten att skjuta upp bönen utan att erhålla någon synd?

Svar:
Prisad vare Allâh
Det är inte tillåtet att försena bönerna till efter deras specifika tidsintervall, för Allâh säger:

”Sannerligen är bönen är alla troendes plikt, knuten till bestämda tider.” [Kapitel an-Nisâ´, 4:103]

“Men efter dem kom människor av sämre halt. De lämnade bönen och gick dit deras passioner drev dem; de skall drabbas av bitter besvikelse.” [Kapitel Maryam, 19:59]

Islâm har informerat oss om bönernas tider, så som det beskrivs i en hadîth som rapporteras av Moslim (217) från ’Abdollâh ibn ’Amr  från Profeten  som sade: ”Tiden för Dhohr är så länge som ’Asrs tid inte har börjat, och tiden för ’Asr är så länge som solen ännu inte har börjat ändra [färg] till gul, och tiden för Maghrib är så länge som [solens] eftersken inte har försvunnit, och tiden för ’Ishâ´ är fram tills midnatt, och tiden för Fadjrär så länge som solen ännu inte stigit upp.”

(…) Det är tillåtet att utföra bönen när man vill inom bönens tid, oavsett om man gör det i början, i mitten eller i slutet av dess tid. Det är inte tillåtet att skjuta upp någon utav bönerna till efter det att dess tid gått ut utan en giltig orsak så som oavsiktlig sömn eller glömska.

Baserat på detta, så är det tillåtet att be Dhohr en halvtimme eller en kvart innan det att ’Asr börjar, och det finns ingen synd i att göra detta.

Gällande ’Asr så måste du be den innan solen skiftar färg till gul, och tiden för detta varierar från årstid till årstid. Det verkar som att solen skiftar färg till en [mer starkare och] gulare färg ungefär en kvart före Maghrib, och då är tiden för ’Asr ute.

Det är inte tillåtet för dig att skjuta upp ’Ishâ´ till en halvtimme innan Fadjr, för tiden för ’Ishâ´ är fram till midnatt, så som det sägs i hadîthen. Om du vill beräkna när midnatt är, så skall du beräkna tiden mellan solnedgång och gryning, och mitt emellan dessa två tider är tiden för ’Ishâ´s slut. Om solen t.ex. går ned kl. 17.00, och böneutropet för Fadjr görs kl. 05.00, så är midnatt (d.v.s. halvvägs genom natten) kl. 23.00.

Det är bättre att man strävar efter att utföra bönerna i början av deras tider, p.g.a. följande hadîth som återberättas av ’Abdollâh ibn Mas’ôd  som sade: ”Jag frågade Allâhs Sändebud : ’Vilken handling är den mest älskade handlingen hos Allâh?’ Han svarade: ’Bönen på dess tid.’ Jag frågade då: ’Sedan vad?’ Då svarade han : ’Att ära ens föräldrar.’ Och sedan frågade jag: ’Sedan vad?’ Då svarade han : ’Djihâd för Allâhs skull.’” [Källa: al-Bokhârî, 496 och Moslim, 122]

Och Allâh vet bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar