lördag 12 februari 2011

FRÅGA: Klackar och hijab?

Salam!
Jag tänkte ta och fråga er om vad ni tycker om klackar när man har sjal? Är det okej eller inte? Ser det fel ut eller tycker ni att det är helt normalt? 

Jag frågar för att jag precis har satt på mig sjal och jag är jätte försiktig med att inte ha korta kläder och allmänt inte vill visa en "dålig" bild för islam. Så heeelp please.

Finns en hadith som sa något om det, men jag hittar inte den just nu ska kolla upp det till nästa inlägg.
Wa salam!

3 kommentarer:

  1. Salam aleykom wa rahamtullah!
    Alltså, det finns bevis för att det inte är tillåtet att använda klackskor, även om dom inte skulle synas, t.ex om du har en lång abaya på dig och har klackar under så är det fortfarande inte tillåtet, för det första så låter det när man går och det drar mäns uppmärksamhet mot dig, för det andra kan man ramla och skada sig med klackar. Jag har ej bevisen här nu men ska inshallah leta upp dom. När jag började med hijab använde jag oxå klackar i början, jag tycker nu att det absolut inte är passande och tycktee väl inte det då heller egentligen men nu fattar jag inte hur jag kunde gå ut så. Själva meningen med hijab är att att dölja sin skönhet, hijab handlar inte om håret. Hijab är att täcka sin kropp, sina former, att agera blygsamt, dvs. inte prata högt, skratta högt ute osv.. Men jag vet att det kan vara svårt i början men försök att undvika klackar så mycket som det går :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så, här är en fatwa med bevis från en hadith.

    486 – Abû Sa´îd al-Khudrî (radhiya Allâhu ´anh) berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:



    ”Det fanns en kort kvinna bland israeliterna. Hon tillverkade två träben och brukade gå mellan två korta kvinnor. Dessutom tog hon på sig en guldring vars ringsten hon fyllde med ljuvligaste mysk. När hon gick förbi en samling, rörde hon på den så att doften kom ut.”



    Rapporterad av Ahmad i ”al-Musnad” (3/40).



    I denna hadîth finns en uppenbar anmärkning av att det hör till de syndiga kvinnornas drag att de klär sig i vad som drar till sig uppmärksamhet. Till det hör högklackade skor. Detta gäller i synnerhet om skosulan är av järn så att det låter ännu mer när de går. Det hör förmodligen till judarnas uppfinning, vilket antyds av denna hadîth. Sålunda är de muslimska kvinnorna ålagda att undvika det.



    Källa: Silsilah al-Ahâdîth as-Sahîhah (1/877-878)

    SvaraRadera
  3. Jaaa, jag tycker inte heller det är så passande egentligen, men du vet hur det är när man fortfarande dras till mellantingen.

    Aaah det va den hadithen jag menade finns dock en annan också som också talar om att man inte ska ha det för att det drar dålig uppmärksamhet till sig och dessutom går man lite mer sexigt i klack - det vet vi alla.

    Jazaky Allah kheir syster!

    SvaraRadera